Monday, April 30, 2012

Boss

Bila hujung bulan haruslaa teringat pasal boss kan
Sebab tetiap bulan kena hantar monthly report
Pastu dalam report macam good-good jer
Takde pulak mention berapa hours ko mengular
Eh...

Seingat aku, first boss aku masa keje dulu adalah seorang nyonya
Tapi ini nyonya serius hardcore
Bijak pon bijak
Ye laa orang lama kan
Tinggal lagi kena tahan nak tadah telinga aje
Membebel siang malam
Bab keje memang die tak kacau
Yang penting keje ko beres

Masa management nak suh bukak new department
Mak nyonya siap tarik aku sama
Tapi department baru dah bukak
Mak nyonya jadik mangsa politik laa pulak
Sebab nak bagi laluan pada orang baru yang seksi fresh 
Sentap mak nyonya

Boss baru ni pulak
Tak kuat bebel tapi kalau die marah komfom mencarut
Bila dengar die mencarut, dalam hati marah jugak tapi kelakar..
Pastu suka tampal memo merata-rata
Dalam toilet pon boleh 
Ade aje reminder die nak kasik
Nak memerut pon tak khusyuk
Walaupon die kaki skandal dengan doktor
Part keje die memang best
Pastu aku dapat offer sambung study

Abis study aku dapat boss lain pulak
Masa ni aku dah join education
Again, tetap geng mata sepet jugak tapi convert to Islam
Yang ni pon sama, selamba, kaki carut dan kelakar
Tapi kalau dah marah memang takleh blah
Depan student die memnag perfect
Manjang lecturer yang tak betul
Padahal die yang bagi instruction tak clear..
Last2 aku tender resignation letter
Sebab masa tu management pon macam ala2 tak best jer

Dekat tempat baru
Boss baru..
Baru laa dapat orang sendiri jadik boss
Boss ni pon baik jugak 
Aku kata baik sebab mebi aku bias
Sebab sebelum ni kitorang colleague masa keje kat tempat lama
Boss ni suka buat keje die sendiri
Ko buat keje hakiki ko jer
Part timetable, report semua die settle
Pon politik ugak
Last2 die resign..

Sampailaa dapat boss baru
Ini memang tipikal boss kera-ja-an
Tapi walaupon mulut die jahat tapi aku tau hati die baik
Boss ni jenis yang kalau die tau ko boleh buat
Sampai mati laa die akan kasik ko buat benda tu
Masa tu die tak nampak orang lain dah

Ko laa yang balik-balik invigilate exam, muka vetting question
Practical exam coordinator, clinical assessor
Memang sampai nak muntah laa ulang tayang benda yang sama
Last2 aku fed up carik pasal menyembah nak keje kat overC
Ehhh perlu ke nak capslock kan C tu..

Dah duduk sini, baru laa merasa boss lelaki
Aku rasa aku penah citer dulu mamat Scottish ni
Memang sangat senang deal ngan lelaki
Takde masalah PMS, hormon tak stabil
Bagi die asalkan ko buat keje ko
Submit report on time
Takde create masalah, orang pon takde komplen
Memang senang laa hidup

Die ni punya sempoi sampai tahap kalau ko kata nak mintak balik pukul 9 pagi pon die kasik
Dengan syarat ko inform die
Sebab kalau orang tanya die tau nak jawab..
Best kan..
Tapi tidak laa sampai pijak kepala macam tu sekali kan
Hagak-hagak laa jugak sebab as an adult, ko kena tau laa tanggungjawab ko..
Duit nak, keje malas eh..Lempang nak..?

Mamat ni kalau marah takde nak emo-emo bagai
Ayat pon takde buat ko sakit ati sampai rasa nak kemas beg dan terus nak balik
Die kalau marah, ayat die tetap soothing die telinga tapi makan dalam dengan ayat tersusun die
Pastu muka merah sampai telinga

Tapi last2 mamat ni kena transfer department masuk clinical department pulak
Walaupon ade kait2 dengan department aku skang
Tapi aku dah tak report direct kat die laa..

Boss sekarang..?
Boss sekarang ni memang dah longing for this position sekian lama
Die ni jenis yang gatal badan kalau tak nyusahkan hidup orang
Benda simple pon boleh jadik complicated kalau dengan die
Tapi so far, takde pulak die menyusahkan hidup aku
Terkawal lagi laaa kan

Die kalau kasik assignment, first kena tengok bila completion of bussiness
Kalau cepat, so boleh laa buat ala2 aje
Tapi kalau lama, ko kena bersedia present kat die dengan macam2
Kang die mintak percentage laa, figure laa
Stress pulak ku kalau mikirkan pasal ni

Latest gosip2 yang aku dengar
Mebi die tak stay lama kat position ni
Sebab ada tuan punya tempat sudah balik study buat Phd
So die sudah goyah laaa kan...

Ehh selamba aje kutuk boss di tempat kerja kan...

No comments:

Post a Comment