Saturday, September 8, 2012

Hidup tanpa telefon

Owhhhh bukan mudah okeh

Aku ni bukan jenis manusia yang boleh hidup dengan dua fon
Susah nak jaga
Sudahnya walaupon aku ade dua fon (nak jugak bagitau ade dua fon)
Padahal yang pakai adelah satu saja
Maknyanya kalau aku kat Malaysia, no Malaysia laa yang active
Kalau kat Saudi, no Saudi laa yang active

Sape aje yang gatal nak telefon aku kat sini pakai no Malaysia tu
Haram aku nak angkat
Mahal okeh cas roaming
Nak hantar satu sms pon mahal
Kalau nak, mesej kat fb atau wassap laa yang paling senang
Haaaa itu murah....

So masa balik cuti hari tu
Aku pon transfer simkad saudi kat telefon SE versi bunga2 aku tu
Bukan experia eh...
And simcard Malaysia masok kat aifon
Maka tersepuk laa telefon tu begitu saja
Paling tidak pon maxis yang sms bagitau kontek no Saudi embassy blablabla
Ape kejadahnye..
Agak2 aku nak belek, aku belek
Kadang dah berhari2 mampus baru terhegeh2 nak carik charger..
Begitulah nasib henfon tua ye tuan2 dan puan2 sekalian

Nak jadikan cerita
Masa tengah berkemas nak balik ke Labuan ke KL
Nasib baik ternampak si SE yang berisi simcard Saudi
Alang2 beg semua dah kemas dan kunci
Aku pon main belasah selitkan telefon kat beg depan yang tak berkunci
Sambil dalam hati berkata
Bukannye rosak pon telefon masuk kargo dan sape aje laa yang nak telefon buruk bunga2 ni

Elok lepas beberapa hari
(Punya laa tak berguna punya telefon)
Baru laa sibuk mencari telefon tu sebab nak no telefon kat dalam simcard Saudi
Carik punya carik, belek punya belek
Telefon tak jumpe carik
Komfom dah hilang
Tak tahu laa hilang kat airport Labuan atau KLIA
Yang pasti tak boleh salahkan kargo sebab aku sendiri yang letak fon murah (consider berharga) jugak pada ruang tak berkunci
Hmmmm...ralat memang ralat
Bukan sebab fon
Tapi ye laa simcard tu..

Beli baru..?
Internet banking kat Saudi pakai no tu..
Hassle nak pegi updet telefon kat bank
No telefon kengkawan lagi

Aniwei dah dua hari aku phoneless
Tak phoneless sangat laa sebab aku dah beli telefon baru sebelum balik hari tu
Ade fon tapi takde simcard tetap tak berfaedah

Nak kata takde komunikasi dengan orang lain pon tak jugak
Sebab ade wifi kat umah
So aku boleh fb and wassap pakai no Malaysia
Tinggal lagi hari ni pegi keje cuma bawak pager aje
Tu pon harap orang laa yang page aku klu nak ajak makan
Abuse sungguh bawak pager suruh orang kontek kalau nak g mengular makan

Semalam pergi service centre
Nak amik simcard baru tapi nak keep the same number dah tak boleh
Sebab no tu register atas nama orang lain
Damn...inilah akibat beli simcard dari housekeeping yang buat part time
Padahal sebelum cuti hari tu kelam kabut aku fotostat iqama dengan simcard untuk register

Bila aku kata nak beli aje simcard baru
Die kata nak iqama aku pulak, passport tak mau
Mane nak dapat iqama lagi, baru aje touch down semalam
Iqama tak ambik pon lagi...
Tak membantu langsung
Balik rumah terus sentap..

Telefon bunga2 itu
Bukan laa tak sayang tapi kenangan..
Kenangan lama mengusik jiwa....cheewahhh
Ceritanya di sini..

To orang yang terbukak beg dan terambik SE bunga2 itu
Aku halalkan
Ko baca lah sms2 poyo kat dalam tu..

Kantoi kan simpan lagi sms lama-lama..

2 comments: