Saturday, June 18, 2011

Obsessive Compulsive Disorder

Umah dapo saya dah kemas
Sudah takde sinki berlendir
Lantai melekit..
Lipas berlari2 
Makanan bersepah2
Sofa, kusyen tonggang terbalik
Rambut merata2


Ape ke kotor sangat umah ko nie


Pest kontrol datang umah hari tu
Konon sekarang ni ramai penunggu penghuni rumah
Mengadu serangan lipas yang berleluasa
Katanya sebab skang ni musim panas
Kalau tak lipas2 ni duk dalam tanah


Ko ni pon lipas
Demand ok..
Ade hati nak duduk sesama ngan manusia
Pegi laa carik penempatan yang sajak ngan nko sket..


Lipas ni kecik
Tak macam lipas yang hitam,
Besar dan boleh terbang masuk baju


Aku mana bleh ngan lipas2 ni
Geli..
Cukup menyampah ngan senggugut sesungut die
Ada cara2 macam nak keluar api aje
Melalui sesungutnyer ittew
Lipas boleh keluarkan api ye..eh!!


Lepas pest kontrol tu datang 
Spray kat celah2 dinding, lemari
Satu umah bau chemical
Bukan lipas aje yang boleh mati
Silap2 orang pon bleh mati
Seterusnya meninggalkan kesan extra melekit
Ke atas lantai umah yang dah memang melekit


Setakat sket2 aku leh tahan lagi
Tapi kalau dah oberrr bebenau
Aku memang boleh hilang sabar dibuatnya


Panggil cleaner datang umah 
Cleaner ni plak keje macam makan candu
Sorang ajer die keje
Bersih, licin, bersinar2 umah dapo aku die kejekan


Skang umah aku dah bersih
Dan menyebabkan penyakit aku pon datang balik
Obsessive Compulsive Disorder


Dia kata obsessive compulsive disorder (OCD)
Adalah salah satu anxiety disorder
Untuk lebih kefahaman
Baca kat bawah ni
Aku paste-kan siap2


Aku pening kepala nak translet ke BM
Mau bertukar kaler rambut aku
Nak susun ayat skema


Anxiety disorder in which people have unwanted and repeated thoughts,
feeling, ideas, sensations (obsessions) or behaviors
That make them feel driven to do something (compulsions).


Often, the person carries out the behaviors
to get rid of the obsessive thoughts
but this only provides temporary relief.
not performing the obsessive rituals
can cause great anxiety.


Korang penah jumpa insiden 
Bila nampak dapo, bilik tidur yang cantik dan kemas
Orang tu akan kata
Aku kalau dapat mcm ni punya cantik
Takde dah  nak masak2 kat dapo nie
Or tidur buas2 atas katil..


Ok itu adalah salah satu contoh OCD


Kalau aku plak
Bila aku kat dapo
Aku ade tendency
Kejap2 basuh tangan
Pegang sket basuh tangan
Pastu basuh tangan lagi
Sebab rasa gelisah/ anxiety kalau tak buat
Rasa macam tangan tu kotor sangat
Tapi sebenarnya tak kotor pon


Sama macam bilik air jugak
Kalau bilik air dah bersih
Satu titik air pon nak lap
Kalau kotor cepat2 bersihkan


Dapo, sinki yang bersih
Hatta setitik minyak or cecair aku dah gelisah
Tak tahan mata nak pandang
Atau biarkan ajer buat2 tak nampak 
Supaya mata tak sakit..


Selagi boleh bertahan
OCD akan biarkan keadaan itu
Dan refused untuk melakukan apa2
Biarkan ajer..


Sampai satu tahap dah tak tertanggung dek jiwa
Baru aktiviti pembersihan akan dilakukan
Dan untuk memulakan satu aktiviti pembersihan
Perlukan satu daya yang hebat untuk trigger 
Kalau tak, biarkan ajer
Alang2 dah kotor biarkan kotor terus
Tapi alang2 dah bersih kena menten bersih


Skang dapo umah dah bersih
Aku jadik sangat alergik kalau sesuatu kekotoran berlaku
Dan terlebih extreme laa pulak..
Kejap2 nak lap dapo
Kejap2 nak lap habuk..


Lipas?
Tetap ada
Tapi kena guna cara biological control laa kan
Hapuskan habitat, sumber makanan..
bersihkan tempat2 yang die suka duduk
Eg: lembab, gelap, bau2
Gerenti lipas tu tak selesa 
Dan akan carik penempatan baru


Nak totally halau die
Memang makan masa
Dan obsesif yang melampau
Silap2 bukan lipas jer yang lari
Hosmet pon lari..

3 comments:

  1. hehe.. kalo part kejap2 rasa nak basuh tgn wpun tgn tak kotor waktu kat dapo mmg saya ada alami jgk.. oh OCD jgk kah itu.. hehe

    ReplyDelete
  2. hahhaha..ade kawan..sekapal..

    ReplyDelete
  3. ada geng. samalah macam saya. benda yang sama asyik nak ulang banyak kali. was2 yang melampau.

    ReplyDelete