Tuesday, March 13, 2012

Day 4 Ke Amsterdam lah kiter

Kelembapan berganda sungguh
Pegi keje balik keje..
Pulak skang ni dah mula panas..
Maka kepala duk ingat katil sesajer..
Meh sambung merempit laju-laju..

Memandangkan tiket Eurostar dah beli awal-awal
So takde laa kelam kabut, risau takde tiket
Sampai je St Pancras terus pegi international departure
Kalau nak pegi dengan Eurostar ke Amsterdam
Train akan berhenti kat Brussel untuk tukar train Thalys
Eurostar sampai Brussel aje yer..



















Carik punya carik,
Ade jugak gambar aku dengan Eurostar ni..
Orang kata, kalau kena gaya naik flight lagi jimat
Tapi aku memang spesis tak suka, gelisah duk dalam flight..
Tak survey langsung pon easyjet ke haper
Sebab naik Thomas and friend lagi best

Sampai kat International Departure, beg kena scan
Tapi punya mengada UK punya custom ni
Bukan takat beg aje yang die nak tengok
Sekali dengan jacket2 kena bukak
Aku dengan pakai baju lengan pendek pulak kat dalam tu
So korang kalau tak bersedia untuk dibogelkan di tempat awam
Sila laa pakai long sleeve kat dalam
Ko nak sangat tengok lengan aku kan..
Haa tengok skang..

Sebelum tinggalkan London, passport kena check lagi sekali
Aku cakap check, aku tak tau laa die chop ke hape..
Aku pon tak faham sangat rules kat EU ni..

Coach aku adalah no 14
No coach memang tak tulis kat badan train tapi tulis kat platform
Sangat laa desa.com aku masa tu nak carik no coach
Rupanya tulis kat platform
Pastu dah jumpe coach, nak pikir letak bag laa pulak
Nasib baik memang ade sediakan ruang untuk letak beg
Kalau takat beg kecik boleh aje letak atas kepala
Sekali jumpe seat, ade orang duduk laa pulak
Ade jugak laa bunga2 nak ber-argue
Sekali rupanya free seat daa..
Gasak laa duduk mana2 nak..

Aku festaim doh naik Eurostar
Memang tunggu je saat2 train lalu bawah laut
Mula2 gelap kejap2 sekali dah gelap lama sket
Telinga pon dah rasa berdengung
Sah aku ade kat bawah laut..
Train ni memang laju giler
So tangan di dada air mata bercucuran kalau ingatkan harga tiket

Kalau nak lagi rasa jadik orang kaya boleh amik seat premium
Wifi free, makan ade orang hidang
Tapi sebab aku rakyat biasa, seat normal dah cukup
Dengar lagu dari mp3 dan korek makanan dari dalam beg sudah
Walaupon ade aje cafe kat dalam train tu..

Perjalanan ke bruxelles midi amik masa dalam 3 jam lebih
Sampai sana rasa nak kencing laa pulak
Sebesar2 Bruxelles midi tu aku jumpe satu ajer toilet
Dah laa jalan terkepit2, jauh pulak tu kat hujung nun
Jumpe aje toilet sekali kena masuk bayar dengan syiling
Giler panik, aku takde syiling euro..
Sambung laa kepit..
Nak tunggu tukar duit bagai kang ade yang lambai Thalys train aje kang
Sebab transit cuma satu jam aje
Tak berani tanggung risiko

Tapi memang aku kagum ngan sistem train diorang ni
Lelagi bab punctual
Sistematik pon iye..
Dan haruslah sesi bergambar kan
Konon dah sampai Belgium
Tak keluar stesen pon takpe janji pijak tanah Belgium










Bila tengok balik gambar ni
Terasa macam disabotaj oleh baju jer..dem!

Then amik Thalys train
Again desa.com nak carik no coach
No coach nye kecik cenonet aje tulis kat pintu coach
Pandai2 laa baca information board kat tepi platform tu
Elok dapat seat aje terus pegi toilet
Toilet berlendir laa jugak tapi boleh laa diterima

Pemandangan sepanjang perjalanan sangatlah mabeles
Sampai kan nak pejam mata pon tak sampai hati
Tapi tertidur jugak laa










Banding train Eurostar dengan Thalys, Eurostar lagi selesa
Cantik dan baru..
Tapi masuk2 Thalys train aje, announcement dah jadik tiga bahasa
French, Dutch and English
English taruk no 3 tau..
Kat Eurostar, announcement ade dua bahasa aje
English dan BM French

Dalam pukul dua petang kitorang selamat sampai ke Amsterdam
Amsterdam lagi sejuk dari London
Padahal masa tu dah pukul 2 petang dah
Siap mulut berasap punya tahap sejuk...

Sampai2 Amsterdam Centraal mencangak2 cari immigration
Mana nak cop pasport ni..
Ahh sekali pegi sekali kaunter tiket
Orang tu kata tak perlu cop passport..
Unless kalau aku pegi EU aku masuk tru Amsterdam
So kempunan laa nak tengok cop Amsterdam kat passport..
Terus  beli tiket siap2 ke Paris dengan harga Euro175
Lagi sekali insiden tangan di dada air mata bercucuran
Sambil tangan tepuk dahi jendul..

Kat Holland ni main language die adalah Dutch
So banyak laa Van-van, donken2 kat sini..
Tapi ade aje yang boleh cakap French
Dan tak susah nak carik orang yang faham dan boleh cakap English
Giler fanatik dengan bahasa sendiri

Cer ko pegi Malaysia, kalau boleh spiking
Memang urban habis lah..
Kat sini aku plak cam segan plak nak cakap omputeh..
Macam tak cool je kalau cakap omputeh
Bila aku cakap melayu, dikatanya Indon laa pulak
Oooo baru teringat kat Belanda penah menjajah Indonesia..

Adegan gamble diteruskan..
Misi mencari hotel...
Layan.....

No comments:

Post a Comment