Friday, March 9, 2012

London 3 - British Museum

Kebetulan kan aku ngan Kaline ni bukan laa kaki museum
Tapi memandangkan masa kami datang kebetulan British Museum sedang buat pameran pasal Hajj Journey
Dan satu-satunya itinerary museum dalm percutian ni adalah British Museum

Nak pegi British Museum
Kitorang turun dekat Russel Square
Rasanya ada lagi stesen yang dekat
Saja nak kasik lebih thrill jalan kaki (read: takut sesat)

Amik kau, turun Russel Sq dalam 20 minit jugaklaa menapak
Tapi sepanjang jalan tu lalu kat taman depan University of London
Terus pasang cecita nak sambung study kat situ
Wahhhh..tak hengat punya angan2

British Museum










Actually nak masuk dalam British Museum ni free ajer
Tapi ade beberapa special exhibiton yang kena entrance fee
Macam nak pegi hajj exhibition ni kena bayar GBP12 per entrance
Kalau jadik member, free
Ade jugak staff museum offer kitorang jadik member
Tapi rasa tak berbaloi laa pulak
Ntah bila tahun nak datang lagi
Dan kalau nak datang lagi, takkan pegi dah kat British museum kot..

Kitorang cuma pegi dekat hajj exhibition je
Dapat laa tengok laa cara2 orang dulu2 pegi haji naik tongkang, naik unta
Tempat melontar, kelambu kaabah, perigi zamzam
Mencabar sungguh orang dulu2 nak pegi haji

Rasanya kalau nak menghayati betul2 memang kena spend masa lebih sikit
Takat nak touch and go macam rugi laa pulak
Makanya jadik laa macam kitorang ni
Padahal ade aje lagi macam pameran Firaun, keranda firaun semua
Dasar tak minat sejarah, aku lalu pandang dan tengok aje

Keluar aje dari British museum
Terus pegi Paddington nak kejarkan temujanji
Lunch dekat Tukdin
Jumpe dua minah dari Nottingham










Ni nasik goreng kampung Tukdin aku




Kaline plak ode nasik lemak
Memang lemak berkrim disukai ramai..
Peroi plak tu..


Orang Nottingham ode Mee Bandung masin 













Dua sedara berjejak kasih di Tukdin





















Selesai sesi jejak kasih
Nak balik umah rasa awal lagi
Awal sangat laa kalau kat London kan..
Terus sambung ziarah ke Harrods
Semalam tak puas hati

Malam tu kebetulan malam tu Sunday Night kat London
Macam2 karenah orang tengok
So kitorang decide nak dinner kat bar lagi malam tu 
Nak tengok karenah orang
Pastu  lepas makan konon nak stay lama
Sekali seram tengok orang mabuk tak ingat mati

Gambar pon takde ye
Tak in laa pulak dinner kat bar pon kamera

Esok bersiap nak bangun awal pegi destinasi seterusnya
Sambil garu2 kepala nak angkat beg lagi

Aku rasa memang nak kena repeat lagi London ni
Sebab kalau korang perasan
Aku cuma pegi Harrods
Primark, M&S, Debenhams kat Oxford Road langsung tak ziarah
Yang paling penting, tak pegi London Bridge 

Lagi satu masa aku tukar duit
Money changer kasik aku beberapa duit pound 2o yang lama
Jadi bila sampai sana, tak banyak kedai yang nak terima duit tu
Siap suh aku pegi bank tukar sendiri duit tu
Boleh plak macam tu..
Patutnya amik je laa duit tu sendiri pegi tukar...
Sabar aje lah..

Last2 aku masukkan kan mesin tukar duit syiling kat MT
Tak pasal duit berat ngan syiling 1 pound
Kalau kasik 50 pound 
Siap pandang muka atas bawah
Macam aku terrorist..

1 comment: