Thursday, November 3, 2011

Brunei Darussalam

Sakan aku berjalan cuti2 tu erk..

Alah dekat2 jer pown…

Tu pon ala2 destinasi bajet…

Gunakan sedara mara..

 

Tapi kan, aku tetap simpan cita2 nak bercuti secara backpackers

Tapi nengok pada cara aku kemas beg

Memang macam tak merasa ajer

Tiap kali pegi memana..

Mesti beg aku antara top 3,

Samada beg paling berat atau paling besar

 

Selang seminggu jer balik dari KK

Aku dah gelisah nak backpackers g Brunei plak..

Last aku pegi masa kecik2 dulu..

Masa tu belom menarche lagi

Dan ada lagi sisa2 childhood amnesia

Lagipon takde bukti bergambar..

So tak aci..kena pegi lagi..

 

Dari Labuan naik naik feri

Tambang adalah RM35..

Journey adalah dalam 45 mins

Sekarang dah dekat sebab feri akan embark dekat Serasa

DSC00414

Si pipi temban yang melekit….

DSC00415

Terminal feri Serasa..

 

Owh yea..

Mulanya nak backpackers ngan adik bujang aku jer

Sebab mak ngn apak tak ilang letih lagi..

Begitu laa ye tuan2 bila bawak orang tua bercuti..

Lambat nak regain energy…

Tapi last2 naik bentan..nak ikut jugak pegi..

Tak nak kalah betul..

 

Dari terminal feri

Aku amik bas dengan tambang BND 2 sorang ke Bandar Seri Begawan

Kata nak backpackers kan..malas laa nak kacau sedara mara

Tak adventure laa backpacker duk umah sedara..uhuhuuu

Terus checked in kat Brunei hotel

Nasib baik terminal bas dekat dengan hotel ni

Aku pon dah servey2 dah sebelum tu kat internet..

DSC00424

Tu pon aku walked in jer

Sebab last minute baru betul2 decide bila nak pegi..

Satu malam BND 154..

Convert ke RM… ~ pengsan depan kaunter reception

 

Oleh sebab hari tu hari Jumaat,

Apak aku plak tetiba gedik2 nak merasa solat Jumaat kat masjid Sultan Omar Ali Saifuddin

Dan alhamdulillah walking distance jugak..

Walking distance atau tak kalau dah tengahari ko menapak..

Agak menarik jugak laa pengalaman tu kan..

Sementara bapak dengan anak bujang pegi semayang Jumaat

Mak dengan anak dara mana nak duk dendiam kat hotel..

Terus turun nak ke Tamu Kianggeh..

DSC00423

DSC00421

Hotel kitorang duduk kat seberang sungai aje dengan tamu ni

 

Oleh sebab masa tu orang sembahyang Jumaat

Tamu pon takde laa meriah mana

Tapi tak tutup macam kat Saudi ye..

Tak beli apa pon terus naik hotel

Sebab aku dah melekit kepanasan.. (read: lapar)

 

Lunch hari itu adalah nasik katok

DSC00425

Restoren die dekat2 jer ngan hotel tu..

Satu nasik katok BND 1..

Kat Malaysia mana ko carik nasik singgit lagi

At least, kalau tak convert, harga makan kat Brunei masih murah..

 

Tangki dah isi..

Agak2 dah redup sket..

Kitorang pegi ke Royal Regalia pulak

Dan secara berjalan kaki anak beranak..

Dari hotel, ade laa dalam 10 min..

Kagum gak laa ngan mak apak aku yang melayan napsu amarah anak2 die..

Bukan dera, bila tanya dia kata okkk..

Ok manjang…

 

Royal regalia..

DSC00434

Royal regalia ni adalah tempat di mana barang2 hadiah dari negara2 lain yang dipersembahkan kepada sultan Bolkiah disimpan..

Dalam tu cantik gilerrr…

Macam2 hadiah orang kasik kat dia..

Keris, replika masjid, pedang, lembing, lesung batu..

Alat2 kebesaran semasa pertabalan, perkahwinan..

Kiranya lama jugak laa aku spend masa belajar sejarah kat sini

 

Ok tipu..aku tengok2 jer pastu kau lari..

Semuanya kurang dari 30 saat..

yang buat lama adalah si bujang..

Semua description nak baca..letih akak ko tau tak..

Dah laa nak masuk balai tu kena bukak kasut..

Lantai sejuk giler…

Tak leh bercamwhoring plak kat dalam tu..

 

Tapi kalau dah dasar tak faham bahasa..

DSC00439

Kenderaan sultan semasa pertabalan

DSC00442 

Hulubalang yang mengiringi semasa pertabalan sultan

DSC00456

Tak tau nak describe ape dah…

 

Next aku nak letak kat next entri..

 

Tapi melalui pengamatan aku

Bandar Seri Begawan ni quiet and peacefull..

Bawak kereta pon rilek jer..

Oleh sebab Jumaat adalah weekend

Bandar jadi lagi laa sunyi..

 

Sehari dua hari boleh laa tahan agaknya..

Sebulan..dua bulan….

KLLLLLLLLLLLLLL…..

No comments:

Post a Comment